Brev:
Sommerkuk i søvnen og morgenmaden
16. april 2007
Alder:
23 mdr.
Sommerkuk i søvnen og morgenmaden
Hej Helen
Siden det blev sommertid er der mildest talt gået kuk i Emils sovevaner. Han er på ingen måde til at få til at sove før klokken ni, men står stadig op klokken 06-06.30. Jeg synes ikke, det er så længe at sove for sådan en lille dreng, især fordi han ikke kompenserer ved middagsluren. Vi har mørklægningsgardiner og kører samme puttepraksis som før, men hans lille indre ur nægter at give sig! Er det et spørgsmål om tid, tror du - eller har han måske bare et mindre søvnbehov nu, hvor det er lysere?
Derudover har jeg brug for råd omkring morgenmad. Emil er jo på en måde en ret stor kræsenpind forstået sådan, at der da er en del ting han spiser - bare ikke retter. Han kan bedst lide tingene hver for sig og det udelukker mange ting!
Nå, men morgenmaden har han dog altid spist, og i lang tid har den stået på grød og youhurt. Gerne sammen. Men nu er også det blevet "BVVVADR"!! Han vil kun spise meget mærkværdige ting til morgenmad - i morges gulerødder, men jeg har det bare sådan, at jeg snart ikke orker flere mærkelige ordninger og særbehandlings-scener iden for det med maden. (Han endte så med at komme i vuggestue uden morgenmad. Det er jo heller ikke sjovt, men det blev en kamp på stædighed mellem ham og os)
Jeg ville sådan ønske, vi bare kunne lave mad, servere det - og så var det dét, der var! Men så ville han nok sjældent få mad... Jeg er simpelthen så desillusioneret på det område efterhånden, at vi stort set bare altid giver ham ris eller pasta. Og så det han måtte fatte interesse for under aftensmaden - hvilket varierer meget. Alt andet ender i hysteri... hos enten ham eller os (mor/far).
Nå, men har du ikke nogle gode ideer til, hvad en knap to-årig kan spise til morgenmad. jeg tænker lidt på, at boller måske nok er det eneste, der kan lokkes i ham - ud over måske frugt. Har du andre ideer?? (ting med mælk på går ikke)
Og til sidst: hvad er din gyldne strategi for kræsne børn? Den hårde måde (der er ikke andet, gå sulten i seng) eller at følge deres kræsne næser? Eller noget helt tredie?
Hilsner i det gode vejr
Emils mor